Scout i Motala scoutkår

Medlemskap

Alla medlemmar kan se sitt medlemskap i medlemssystemet Scoutnet. Där kan man ändra sina egna kontaktuppgifter. Logga in med medlemsnumret (som står på fakturan), eller med den epost du angett vid registrering. Se gärna till att dina adressuppgifter är korrekta så att fakturan kommer fram och så att vi kan nå dig med information. Som medlem i Motala scoutkår blir du också medlem i Nordöstra Götalands scoutdistrikt och Scouterna samt i en av världsscoutorganisationerna, WOSM för pojkar och WAGGGS för flickor.

Medlemssavgift

Medlemsavgiften i vår kår är 250 kronor per termin (200 kronor för syskon). För ledare och barn vars förälder är ledare är avgiften 10 kronor.

I medlemsavgiften ingår:

Scoutskjortan

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har. Grundplaggen i scoutdräkten är scoutskjorta, t-shirt och naturligtvis den klassiska scouthalsduken med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också använder sig av gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet, till exempel fotbollslag. Vill du beställa en scoutskjorta eller andra profilplagg kan du göra det genom scouterna webbshop.

Scouternas webbshop »

Åka på hajk eller läger

Här finns en standardutrustningslista för att åka på hajk. Kolla alltid med din avdelningsledare vad som gäller för just ert äventyr.

Packlista för hajk »

Nyttiga länkar

Presentation av Motala scoutkår »
Scoutordlista »